części zamiennne do wózków paletowych

Części zamienne do wózków paletowych – czy warto?

Jak każda maszyna, wózek paletowy podlega zużyciu. Choć jest to bardzo prosty mechanizm, to przenosi niemałe siły i pracuje w warunkach przemysłowych. A te jak wiadomo, odbiegają znacząco od optymalnych. Dlatego części do wózków widłowych tworzą bogaty i zróżnicowany rynek. Zróżnicowany przede wszystkim pod kątem jakości (a co za tym idzie ceny), choć nie jest to jedyne kryterium, jakim musi kierować się nabywca. Szczególnie że zamienniki nie zawsze są gorsze i tańsze od oryginałów, a przy okazji naprawy wózka możemy go ulepszyć. Jak zwykle bowiem w przypadku nieskomplikowanych konstrukcji, diabeł tkwi w szczegółach.

Zamienniki innych marek czy oryginalne części do wózków widłowych?

Z reguły części do wózków widłowych, samochodów czy innych pojazdów, które nie są firmowane przez ich producenta, uchodzą za gorsze. Ma to uzasadnione podstawy, jednak (przynajmniej w wypadku wózków paletowych) oferta obejmuje pełne spektrum jakości – od zupełnej tandety po produkty znaczenie lepsze od montowanych fabrycznie. Jak odróżnić jedne od drugich? W pierwszej kolejności po cenie. Skrajnie tanie zwyczajnie nie mogą być dobre i to je należy odrzucić w pierwszej kolejności. Oryginalne części do wózków widłowych plasują się zazwyczaj gdzieś w środku stawki i mają tę zaletę, że ich jakość już znamy. Są więc pewnym wyborem. Warto jednak poświęcić nieco czasu na znalezienie nieco tańszych zamienników o podobnych właściwościach lub zainwestować w mocniejsze zamienniki. Pomocne będą opinie w sieci, ale najlepiej o poradę poprosić doświadczonego fachowca zajmującego się serwisem wózków paletowych.

Koła i łożyska

Gładkie rolki lub koła to podstawa równej jazdy. W magazynie lub na hali produkcyjnej podłoga rzadko bywa czysta, co w połączeniu z dużymi obciążeniami sprawia, że właśnie koła są najbardziej zużywającym się elementem wózka paletowego. Przy okazji wymiany warto zastanowić się, czy nie zmienić materiału, z którego są one wykonane. Jeżeli gumowe zużyły się szybko, może warto postawić na trwalsze, poliuretanowe odpowiedniki? Niezależnie jednak od materiału opon należy to zrobić, zanim zostaniemy z gołymi felgami, co uniemożliwi eksploatację wózka.
W sprzedaży dostępne są zarówno same koła, jak i zestawy z łożyskami. Warto postawić na te drugie. Różnica w cenie nie jest duża, a przekładanie starych łożysk może oznaczać kolejną naprawę w niedługim czasie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy chcemy zamontować lepsze od fabrycznych łożyska.

Hydraulika

Drugim wrażliwym elementem jest system podnoszenia i opuszczania ładunku. Najczęściej zawodzą zawory bądź przewody. Jeżeli wymiana oleju oraz czyszczenie nie pomogą i wózek dalej podnosi lub opuszcza ładunek zbyt długo, należy wymienić wadliwy element, zanim zupełnie odmówi współpracy. Hydrauliczne części do wózków widłowych są często uniwersalne i produkowane przez firmy zewnętrze, które pasują do kilku modeli. Szczególnie w przypadku niewielkich części zwyczajnie nie da się zakupić takich sygnowanych przez producenta. Na oryginały dobrze jest jednak postawić, gdy musimy wymienić bardziej złożone zawory, rozdzielacze lub sterowniki. W końcu nikt nie zna swojego produktu tak dobrze, jak jego twórca.