producenci wózków widłowych

Najlepsi producenci wózków widłowych

Jakie wózki widłowe są najlepsze? Nie będzie zaskoczeniem, że odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Rynek jest niezwykle bogaty, a do tego nieustannie się zmienia. Mniejsi producenci wózków widłowych przychodzą i odchodzą, a kilku liderów trwa na swoich pozycjach. W ostatnich latach doszedł jednak nowy czynnik – producenci z Chin. Choć wielu z nich nadal oferuje niezwykle tanie, ale wątpliwej jakości wózki, jest to jednak margines.

Chińczycy wiedzą, że kluczem do europejskiego rynku jest jakość, niezawodność i nienaganna obsługa klienta, a jednocześnie nadal mogą konkurować cenami. Przyjrzymy się dziś dwóm bez wątpienia sprawdzonym i niezawodnym producentom wózków widłowych, którym można zaufać, a ich produkty niezmiennie sprawdzają się w swojej roli. Ich historia oraz oferta różnią się jednak znacząco. Mówimy tu o EP oraz Toyocie!

EP

To stosunkowo młoda marka. EP Equipement zostało założone w 1993 roku przez Johna He w mieście Hangzhou w południowo-wschodnich Chinach. Firma od początku skupiła się na produkcji wózków widłowych i części do nich. Dzięki sprawnemu zarządzaniu, a także trafieniu w dobry moment biznes szedł świetnie, a Chińczycy nie spoczywali na laurach.

Specjalizacja

Producenci wózków widłowych starają się zazwyczaj dotrzeć do jak najszerszej grupy klientów, a ewentualna specjalizacja zajmuje im sporo czasu. Tu było zupełnie inaczej. W 1999 roku otwarto dział firmy skupiony wyłącznie na produkcji elektrycznych wózków przeznaczonych do użycia w magazynach. Pomysł okazał się świetny, bo trafiły one w potrzeby mniejszych przedsiębiorców oraz tych, którzy mieli dosyć kłopotów ze spalinowymi wózkami pod dachem. Jeżeli połączymy to z filozfią firmy, która stawia na spełnienie realnych potrzeb klientów przy zachowaniu możliwie atrakcyjnych cen, to nie dziwi, że kolejne lata to otwarcie przedstawicielstwa, fabryki i centrum kontroli jakości w Stanach Zjednoczonych oraz kolejne fabryki w Azji.

Dziś EP Equipement zatrudnia ponad 1000 osób i jest jednym z największych producentów wózków widłowych na świecie. Ma kilka przedstawicielstw w Europie, dzięki czemu nie ma problemów z asortymentem, gwarancjami ani częściami. Warto zaznaczyć, że w ostatnim czasie EP z powodzeniem wprowadza na rynek nową generację wózków zasilanych akumulatorami litowo-jonowymi – lżejszymi i bardziej wydajnymi niż żelowe.

Toyota

Tej nazwy chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Koncern założono w 1937 roku, choć założyciel marki Sakichi Toyoda już od 1918 roku zajmował się mechaniką różnego typu. Warto natomiast opowiedzieć o powołanej w 1946 roku szwedzkiej spółce BT Industries. Z początku zajmowała się ona sprzedażą sprzętu magazynowego, a dwa lata później opracowała swój pierwszy wózek paletowy oraz standard europalety. Mamy więc do czynienia z pionierami. W 1956 powstał pierwszy pełnoprawny wózek widłowy BT z przeciwwagą, a w latach sześćdziesiątych na dobre ruszyła produkcja seryjna. Od początku marce przyświecały ideały wysokiej jakości produkcji i serwisu, nic więc dziwnego, że dołączenie do koncernu Toyota w 2000 i fuzja w 2006 roku przebiegły niezwykle gładko.

Jak pisaliśmy wcześniej, duzi producenci wózków widłowych stawiają zazwyczaj na rozbudowaną ofertę i Toyota nie jest tu wyjątkiem. Można tu znaleźć zarówno małe paleciak, magazynowe wózki elektryczne, jak i duże spalinowe czy ciągniki. Osobną kategorią są też automatyczne wózki.
Choć rynek wózków widłowych nieraz przechodził głębokie przemiany, to wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata to niezachwiana dominacja azjatyckich producentów – oni są zwyczajnie najlepsi.