karetka do wózka widłowego

Karetka do wózka widłowego – charakterystyka

Wózki widłowe zawdzięczają swoją popularność niezwykłej uniwersalności oraz ogromnym możliwościom manewrowania ładunkiem. To drugie to zasługa dopracowanego systemu połączenia masztu (nierzadko wieloczłonowego) oraz przesuwającej się po nim karetki, na której zawieszone są widły. To właśnie karetką dziś się zajmiemy, przybliżając jej budowę, możliwości oraz rodzaje. Powiemy też nieco o możliwych uszkodzeniach i naprawach. Zapraszamy do lektury.

Karetka do wózka widłowego – budowa

Jej podstawą jest płaska płyta czołowa wykonana z bardzo twardej stali, najczęściej w formie spawanej ramy. Do niej przymocowane są ramki z gniazdami, na których mocuje się widły. Dzięki rolkom porusza się płynnie po maszcie, natomiast operatora zabezpiecza dodatkowo krata ochronna. Pomaga ona przytrzymać ładunek i zapobiega jego uderzeniu w kabinę. Ponadto wiele karetek ma dodatkowe siłowniki hydrauliczne oraz szyny, które umożliwiają przesuwanie ładunku na boki w niewielkim zakresie. To bardzo ułatwia precyzyjne dopasowanie wideł do otworów w paletach lub umieszczenie towaru w ciasnej przestrzeni bez czasochłonnego podjeżdżania w przód i w tył z małymi poprawkami kierunku.

To kluczowy element wózka widłowego

Bez niej nie dałoby się unosić ładunku. Karetka do wózka widłowego gwarantuje równoległe ułożenie wideł i przenosi ciężar towaru na maszt w bezpieczny sposób dla wszystkich mechanizmów oraz operatora. Z tego względu należy poddawać ją regularnym przeglądom. Niezwykle ważne jest też, aby była dokładnie dopasowana do wózka widłowego, dlatego obowiązuje sztywny podział na klasy.

Podział klas karetek widlaków

Podstawowym kryterium są tu możliwości obciążenia, więc źle dobrana karetka może nam znacząco ograniczyć osiągi wózka i doprowadzić do bardzo niebezpiecznego wypadku. Rzecz wygląda następująco:

• Klasa I – dla wózków o udźwigu do 999 kg – bardzo rzadko używana ze względu na ograniczone możliwości.
• Klasa II – dla wózków o udźwigu między 1000 a 2500 kg.
• Klasa III – dla widlaków o udźwigu 2 501 do 4999 kg.
• Klasa IV – dla wózków o udźwigu 5000 do 8000 kg.
• Klasa V – dla wózków widłowych o udźwigu od 8001 do 10 999 kg. Także nieczęsto spotykana, takie widlaki to potwory do bardzo specyficznych zastosowań.

Dodatkowo każda klasa występuje w dwóch podtypach: A oraz B. Różnią się one dolnym zaczepem wideł. W pierwszym z nich jego dolna krawędź jest dużo bliżej ziemi.

Jak wyznaczyć klasę samodzielnie

To stosunkowo prosta czynność, bo klasy są ściśle powiązane z wymiarami karetek. Wystarczy zmierzyć odległość między górnym i dolnym mocowaniem wideł. Jej wartość wynosi odpowiednio 306 mm dla klasy I, 382 mm dla II, 477 mm dla III, 598 mm dla IV oraz 680 mm dla V.

Co w przypadku uszkodzenia?

Choć z założenia karetka do wózka widłowego jest niezwykle wytrzymała, to jednak nie jest niezniszczalna. Najczęściej dochodzi do wygięcia lub pęknięcia konstrukcji spowodowanej przeciążeniem. Renomowany zakład ślusarski może wtedy wyciąć uszkodzony fragment i wspawać nowy. Podobnie ma się rzecz w wypadku wyrobienia się gniazda wideł. Radzimy nie oszczędzać na specjalistach – biorąc pod uwagę znaczenie karetki. Nie chcesz chyba, aby rozpadła się z pełnym ładunkiem. Na szczęście dobre serwisy wózków widłowych mają swoich specjalistów lub polecą zaufanego wykonawcę, dlatego to właśnie tam należy szukać pomocy. Warto też regularnie sprawdzać stan elementu, szukając pęknięć i odkształceń. Dobrą praktyką jest ponadto smarowanie rolek i kontrolowanie, czy nie łapią one luzów. W ten sposób zapobiegniesz większym awariom.

0
Koszyk
  • Brak produktów w koszyku.