karetka do wideł

Karetka do wideł – jej rola i serwis

Każdy wózek widłowy wyposażony w maszt wyekwipowany jest również w karetkę. To jeden z podstawowych elementów wózka, odpowiedzialny nie tylko za ruch towarów, ale także za bezpieczeństwo operatora. Jej uszkodzenie to murowany przestój, a w skrajnych wypadkach nawet zagrożenie życia kierowcy i osób w otoczeniu. Z tego względu serwis karetki jest niezwykle ważnym elementem konserwacji wózka widłowego i nigdy nie powinien być zaniedbywany. Ale zacznijmy od podstaw.

Co to jest karetka do wideł?

Inaczej nazywana płytą czołową, karetka do wideł jest elementem poruszającym się w górę i w dół (a w niektórych modelach także na boki) po maszcie. To właśnie do niej przymocowane są widły oraz łańcuch, który przekłada siłę hydrauliki na ruch całego zestawu. Jej podstawowe elementy to:
• Rama. To niezwykle wytrzymała stalowa konstrukcja, do której bezpośrednio mocuje się widły. Nie jest skomplikowana, jednak to właśnie ona najczęściej ulega uszkodzeniom ze względu na ogromne obciążenia, jakie przenosi.
• Rolki, które odpowiadają za płynny ruch karateki, a więc i wideł. One również się zużywają, zwyczajnie się wycierając.
• Krata ochronna chroniąca operatora przed upadkiem towaru. Przy prawidłowym użytkowaniu nie powinna się zużywać, jednak przy nagłym ruchu towaru może się pogiąć, absorbując siłę uderzenia. To właśnie jej rola.

Ponadto karetka do wideł może być w niektórych wózkach przesuwana na bok, co znacznie ułatwia precyzyjne operowanie ładunkiem. W takim wypadku wyposażona jest także w system kół zębatych i zębatek lub siłownik, który przesuwa jej główną część w prawo i lewo. Warto zwrócić uwagę na fakt, że karetki są jednym z niewielu ustandaryzowanych elementów wózków widłowych. Niezależnie od producenta, muszą zaliczać się do jednej z klas wyznaczonej przez normy ISO.

Klasy karetek do wózków widłowych

Karetki do wideł dzielimy na 5 klas w zależności od dopuszczalnego obciążania, a każdą z nich na dwa podtypy (A i B) różniące się wysokością umiejscowienia dolnego zaczepu wideł. Wyróżniamy klasy:

I – dla wózków widłowych o udźwigu niższym niż 999 kg
II – dla najczęściej wózków widłowych o udźwigu od 1 000 do 2 500 kg
III – dla wózków widłowych o udźwigu od 2 501 do 4 999 kg
IV – dla wózków widłowych o udźwigu od 5 000 do 8 000 kg
V – dla wózków widłowych o udźwigu od 8 001 do 10 999 kg

Konserwacja i naprawy

Choć może się wydawać, że jako prosta konstrukcja karetka do wideł nie wymaga specjalistycznego serwisu, to prawda jest zgoła inna. Ogromne obciążenia i dźwignia, jaką są widły, sprawiają, że nawet pancerna rama ulega zużyciu. Najczęściej dochodzi do jej wygięcia lub wyrobienia się gniazd wideł. W takim wypadku doświadczony zakład ślusarski musi wyciąć zużyty element i wspawać nowy. Zajmować się tym powinny jedynie serwisy z uprawnieniami UDT. Aby zmniejszyć ryzyko takich uszkodzeń, warto unikać gwałtownych ruchów karetki pod obciążeniem, no i oczywiście nie przekraczać maksymalnego obciążenia.

Należy też regularnie sprawdzać nasmarowanie rolek i ślizgów oraz to, czy nie łapią one luzów. Nie są to drogie elementy, więc warto wymienić je, zanim narobią większych szkód. Najlepiej powierzyć to zadanie specjalistom z firmy Irapol.

Dlaczego karetka do wideł jest tak ważna?

Bez niej niemożliwe byłoby podnoszenie towarów, wózek nie spełniałby więc swojej roli. Umożliwia swobodną zmianę wysokości i przejmuje od wideł obciążenia. Gwarantuje, że widły będą zawsze na w jednakowej pozycji względem siebie, co zapewnia stabilność. Pozwala też na łatwą wymianę wideł, a krata ochrona zapewnia operatorowi bezpieczeństwo.