egzamin udt wózki widłowe

Rodzaje uprawnień i najczęściej popełniane błędy na egzaminie UDT na wózki widłowe

Wózki widłowe, a właściwie wózki jezdniowe to pojazdy codziennie spotykane na halach produkcyjnych, magazynach oraz hipermarketach. Wielu osobom wydaje się, że obsługa wózków jest banalnie prosta, jednak trzeba się liczyć z faktem, że do legalnego poruszania się tego typu pojazdem nie wystarczy prawo jazdy kategorii B. Magazynierzy obsługujący wózki jezdniowe zgodnie z prawem muszą przejść skomplikowany egzamin UDT składający się z wielu zadań, podczas wykonywania których można popełnić sporo błędów. Jakie najczęściej obserwują egzaminatorzy?

Błędy, których możesz uniknąć

Każdy, kto zdawał kiedyś jakikolwiek egzamin wie, że najgłupsze błędy popełnia się w stresie. Jednak im lepiej jesteśmy wyszkoleni, tym mniejsza szansa, że nerwy będą przyczyną niezaliczenia egzaminu na wózki jezdniowe. Zdobycie kwalifikacji UDT nie jest zbyt skomplikowane. Po odbyciu kursu na odpowiednie kategorie musimy zgłosić się do oddziału UDT z prośbą o przeprowadzenie testu kwalifikacyjnego składającego się z części teoretycznej i praktycznej. Do pierwszej musimy przygotować się poprzez wyuczenie przepisów. Obejmuje kilka pytań, głównie z działu bezpieczeństwa higieny pracy oraz obsługi samego wózka jezdniowego.
Najczęściej popełnianym błędem przez kursantów w przypadku tej części jest po prostu słabe przygotowanie się z przepisów. Egzamin praktyczny obejmuje prawidłowe wykonanie kilku zadań z którymi będziemy mieli styczność na co dzień podczas pracy z wózkiem widłowym. Egzaminator może poprosić o podłączenie butli z gazem, podniesienie konkretnej palety czy sprawdzenie stanu technicznego pojazdu,. Tutaj z kolei zazwyczaj niekorzystnie działa rutyna. Wielu kursantów starających się o uzyskanie kwalifikacji UDT obsługiwało wózki jezdne w sposób nie do końca legalny i niektóre czynności wykonuje niezgodnie z techniką, a według tego jak pokazał im starszy kolega z pracy. Egzaminatorzy zwracają uwagę na postawę za kierownicą czy przyjętą pozycję na siedzisku lub podeście.

Rodzaje uprawnień na wózki jezdniowe:

• Kategoria III WJO – przeznaczona jest dla osób na co dzień zajmujących się obsługa podnośników zdalnie sterowanych za pomocą pilota radiowego oraz wózków jezdniowych prowadzonych. Pozwala na pracę z maszynami za którymi się idzie. Jest to najłatwiejsza i jednocześnie najtańsza kategoria którą możemy zdobyć.
• Kategoria II WJO – uprawnia do pracy z wózkami jezdniowymi w przypadku których operator musi zasiąść w kabinie lub w niej stać. Najczęściej wybierana kategoria przez kursantów ze względu na jej uniwersalność. Podczas kursu uczymy się nie tylko jazdy wózkiem widłowym, która wbrew pozorom jest zgoła inna niż samochodem osobowym oraz wymiany butli gazowej służącej do napędzania pojazdu.
• Kategoria I WJO – ta kategoria jest połączeniem obu wymienionych wyżej + uprawnia do obsługi maszyn z wysięgiem podnoszonym wraz z kabiną operatora. Kurs na tę kategorię trwa najdłużej, bo aż 80 godzin i kończy się najtrudniejszym do zdania egzaminem państwowym UDT.

Warto również mieć świadomość, że do konserwacji oraz naprawy wózków jezdnych również potrzebne są odpowiednie uprawnienia.

• Kategoria III WJO – uprawnia na konserwację podnośników zdalnie sterowanych za pomocą pilota radiowego oraz wózków jezdniowych prowadzonych
• Kategoria II WJO – pozwala naprawiać i konserwować wózki jezdniowe kabinowe + wózki zdalnie sterowane i prowadzone
• Kategoria I WJO – uprawnia nie tylko na konserwację wyżej wymienionych wózków widłowych, ale również maszyn z wysięgiem podnoszonym wraz z kabiną operatora