Nie ma lepszego sposobu na rozdysponowanie towarów po magazynie niż wózek widłowy. Wózki podnośnikowe to modele umożliwiające uniesienie ładunku na znaczną wysokość, co pozwala na maksymalne wykorzystanie kubatury hali. W przeciwieństwie do podstawowych paleciaków niemal wszystkie wyposażone są w napęd i wygodną pozycję pracy dla operatora. Tu jednak kończą się cechy wspólne, bo wózków podnośnikowych jest naprawdę wiele rodzajów. W tym artykule przedstawimy te najpopularniejsze wraz z krótkimi charakterystykami. Zapraszamy do lektury!
Wózki czołowe, czyli najpopularniejsza wersja
Pierwsze, co przychodzi na myśl, kiedy ktoś mówi o wózkach widłowych. Zamontowana z przodu na maszcie karetka umożliwia precyzyjne ustawienie ładunku oraz uniesienie go na kilka metrów w górę. Co ważne, taka konstrukcja przekłada się na intuicyjne prowadzenie – czołowe wózki to najlepszy wybór, jeśli palety lub inne towary trzeba wozić na dłuższych dystansach oraz po zróżnicowanej powierzchni. Skojarzenia z jazdą samochodem są jak najbardziej na miejscu.
Mogą być napędzane silnikami benzynowymi (zazwyczaj z instalacją LPG), wysokoprężnymi lub elektrycznymi – każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, ale to osobne zagadnienie. Zróżnicowanie wielkości i udźwigu jest tak wielkie, że bez problemu każdy przedsiębiorca dobierze model idealnie dopasowanych do potrzeb i możliwości.
Boczne widlaki
Maszyny dość zbliżone do czołowych z jedną istotną różnicą. Na pierwszy rzut oka obrócona o 90 stopni kabina operatora wygląda nieco kuriozalnie, ale ma to konkretne zalety. Możliwe jest o wiele bardziej precyzyjne operowanie ładunkiem w ciasnych przestrzeniach. Także przy bardzo wysoko umieszczonych regałach boczna pozycja zapewnia optymalną widoczność, stąd większość wózków wysokiego składowania wygląda właśnie w ten sposób. Wadą jest konieczność obracania głowy w czasie jazdy – to zdecydowanie pojazdy krótkodystansowe.
Zarówno one, jak i wózki czołowe występują nieraz w wersji z unoszoną kabiną operatora. To szczególnie przydatne przy niewielkich ładunkach wymagających najwyższej precyzji. Wygoda jest jednak okupiona złożoną konstrukcją i ograniczonymi możliwościami nośnymi.
Wózki bramowe
To konstrukcje, które właściwie trudno nazwać pojazdami. Przypominają kratownicową ramę przestrzenną na kołach. Umożliwiają podjechanie do towaru z obu stron naraz, niejako objęcie go i uniesienie w górę. To rozwiązanie do bardzo ciężkich obiektów, które mogłyby przeważyć nawet srogi balast w tradycyjnym wózku. Najczęściej spotyka się je w portach, gdzie przewożą kontenery.
Modele specjalizowane
Choć widły są niezwykle uniwersalną konstrukcją, pewnych rzeczy zwyczajnie nie przetransportują sprawnie. A w przypadku innych są na to lepsze sposoby. Wózki specjalizowane to pojazdy dopasowane do transportu konkretnego, czasem nietypowego ładunku. To chociażby te z łyżkami przypominającymi znane ze spychaczy lub koparek, które wożą materiały sypkie. W końcu granulat na widłach niezbyt się trzyma. 😉 Można spotkać także wersje z chwytakami, szczególnie do przedmiotów o okrągłym przekroju. Typowym przykładem są tu beczki (na przykład z piwem) lub bele papieru czy materiału.
Podsumowując – jeśli zastanawiasz się nad przewozem konkretnych towarów w określonych warunkach, jest niemal pewne, że ktoś produkuje wózek podnośnikowy idealnie dopasowany do Twoich potrzeb. Chętnie pomożemy Ci go znaleźć – napisz do nas lub zadzwoń!